FÉNYESLITKE Heti foglalkozás 1
2014. február 5-én a Fényeslitkei Kossuth Lajos Általános Iskola projektbe bevont tanulói az A komponens heti foglalkozásán vettek részt, melynek témája a társadalmi egyenlőtlenség.
Az óra anyaga: A megkülönböztetés /diszkrimináció/ fogalma, fajtái.
Ráhangolásképpen csoportjátékokkal kezdtünk: gombolyag dobálós. A csoport tagjai a megadott jelig egy gombolyag fonalat dobtak egymásnak kialakítva egy hatalmas hálót. Miután lejárt az idő, néhányan kimaradtak a játékból, így akik tagjai voltak a hálónak megállapították, hogy összetartoznak, akikhez pedig nem jutott el a fonal, kirekesztettek lettek. A játék jól példázta az összetartozás és kirekesztés problémáját; ráadásul át is élhették milyen az egyik illetve a másik csoporthoz tartozni.
„Ötletbazár” néven először megpróbáltuk közösen meghatározni, más szóval helyettesíteni a diszkrimináció fogalmát, ötleteinket a táblára írtuk. Ezt követően beszélgettünk a pozitív és negatív megkülönböztetésről; pókháló ábra segítségével a táblára írtuk véleményeinket, majd a mindennapi életből hoztunk példákat a diszkriminációról; volt, aki vele megesett történetet mesélt el.
A foglalkozást a gyerekek véleményalkotásával zártuk.

















A fonalas játékkal megéreztem, hogy fontos az összetartozás, és milyen rossz lehet, ha valakit kirekesztenek valamiből.
Tetszett, mert olyan dolgokról beszélgettünk, amiről a mindennapi életben nem.
Megértettem, hogy nem szabad kirekeszteni, kiközösíteni egy embert sem.
Nekem is volt ilyen élményem, és most megint eszembe jutott, hogy ilyenről beszélgettünk: sokáig nem szóltak hozzám, nem beszélgettek velem. Nagyon rosszul esett.
Tetszett, hogy játszottunk, beszélgettünk egymással.
Én már átéltem a megkülönböztetést, mert amikor 3. osztályban ide kerültem ebbe az iskolába egy árvaházból, sokan csak ezért, mert onnan jöttem, csúfoltak, bántottak, nem szerettek. Most már minden jó.