FÉNYESLITKE Heti foglalkozás 2
2014. február 12-én a Fényeslitkei Kossuth Lajos Általános Iskola projektbe bevont tanulói az A komponens heti foglalkozásán vettek részt, melynek témája a társadalmi egyenlőtlenség.
Az óra anyaga: A megkülönböztetés szemléltetése csoportos játékokkal.
A mai óra keretében csoportos játékokkal szemléltettük a megkülönböztetés, kizárás, csoporthoz nem tartozás problémáját, majd a játékok kapcsán a gyerekek elmesélték, hogy mit éltek át egyik, illetve a másik szerepkörben.
A játékokról:
- kapcsolatteremtő játék / amíg a zene szól , sétálnak a teremben, majd amikor a zene elhallgat az utasítást kell követniük pl. „Alkoss ötös csoportot!” „ Öleld meg a hozzád legközelebb álló társad!” „Érintsd meg azt a társad, aki visel a ruháján kék színt!” stb./
- „Tükröm-tükröm…”/Egy pár mutatta be. Egymással szemben álltak meg. Amit az egyik tesz, azt kell rögtön utánozni. Rövid idő után szerepcsere./
- „Keresd a párod!” /Mindenkinek a homlokára ragasztottunk egy-egy cédulát, amit természetesen nem lát; a játék kezdetekor megkérdezheti társaitól, hogy kicsoda ő, majd miután ezt megtudja meg kell keresnie a párját, ha megtalálta, el kell mondaniuk, mi a közös bennük. pl. piros – kék > színek; tavasz – nyár > évszakok… Lesznek, akik nem fognak találni párt; velük kapcsolatban az lesz a kérdés, hogy ki fogadná be őket./
- Beszélgetés a játékok kapcsán:
Melyik kapcsolatteremtési mód tetszett, miért?
Milyen érzés kimaradni a játékból?
Jó-e utánozni a másikat? Hogyan legyek önálló egyéniség?
Mi a rossz abban, ha nem tartozol sehová? Hogyan éled át, ha másokat kirekesztettnek látsz?
Ezekkel a játékokkal azt bizonyítottuk be, hogy az emberek bármilyen indoknál fogva képesek lehetnek kiközösíteni egymást.
Ha valakit kizárunk valamilyen közösségből, az neki nagyon rosszul eshet. A többieken is ezt láttam, akik kimaradtak, például Zoliéknak is rosszul esett, hogy nem volt párjuk. De utána befogadtuk!
Rájöttem ezen a foglalkozáson, hogy mindenki másmilyen, de csak együtt vagyunk valakik!